I just want you closer, is that alright?

det är två dagar kvar till julafton & det är snöar i linköping, just det året då min familj bestämmer sig för att resa norrut för att få se snö på just den dagen. Just då kommer det där vita pudret ner från skyn.



förra veckan var julavslutningsveckan. Vi hade förfest hos malina & precis som förfester blir med många flickor - skrattattacker & skönsång. jag skulle försöka vara lekledare men var den som fick dricka mest av alla & sen vinglade minst tio flickor i högklackat in på ettan mot staden.

dagen efter handlade mest om att få dåliga betyg i skolan, skratta åt dem andra när de körde alias & att ta emot slag i ryggen för att man för en gång skull vågade tro att man hade talang för någonting. 



& sen efter två & ett halvt år av - tänk när vi bara har en termin kvar - kom den sista julavslutningen som gick ganska tyst förbi. Vi börjar lära oss - esteternas sånger (men stina de ska sjunga o helga natt också!) & rektorns långa tal för att han måste & för att han ska.

på kvällen hölls traditionerna vid liv & flickorna samlades i annas mysiga etta för lite paketlek & julmys. Paketlek som resluterade i chokladbollar för mig & en irma som varje gång hon lyckades få en etta eller sexa drog till med det ondaste garvet i världshistorien. Julmyset bestod av glögg för de andra, egengjorda lussebullar av sofia & coca cola för mig.



sen bestod helgen av bankekind, en alexander som skulle tvinga ut mig i snön liknande mer en boll än människa & konstant huvudvärk efter fem varje kväll. 

& igår hade en viss Lisa bjudit in grabbarna & mig till chill kväll ute i det röda huset. Det blev en tv & bilfri kväll med inslag av tacos, en Wilma & lekar som "min farmors mensiga string" ("vad brukar du hänga i grannen johan? Min farmors mensiga string.") 



nu är det tisdagen den tjugoandre december, det är två dagar kvar till julafton, nio dagar till tvåtusentio & det är en natt kvar tills jag åker cirka fem sex timmar uppåt i landet närmare bestämt leksand.

mamma & pappa väljer nämligen att smått bojkotta julen i år. det närmaste vi kommer är julbord & midnattsmässa. Det blir ingen släkt, inga felplacering- eller adoptionskänslor, inget hemma, inget gammalt eller traditionsenligt. Det blir en röd stuga, massor böcker & lugn i fyra dagar. "jag vill också fly julen" sa sofia. Jo det är nog det vi gör, iallafall jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0