tvåtusenelva den eftertraktade fortsättningen eller att riva en vacker dröm.

det här är de månaderna som gjort att jag ibland velat likställa 2010 & 2011. drömmar som ramlade sönder & ensamhet som tuggade lite på en fast i slutändan - mer liv än så blir det nog inte. för liv är inte så likt en spårvagn på räls som vi tycks vilja utan mer som en bil (en silvrig sådan kanske eller en liten isblå.) en bil som kan köra med dig i hundrafemtio, sladda runt eller puttra på i tjugo kilometer. livet kan få motorstopp eller så kan en konstig lampa börja lysa. då är det bra om man känner någon som vet något om bilar.

& med denna ytterst töntiga jämförelsen (fast jag har en känsla av att johan är nöjd - jämföra bilar med livet) så säger jag - en lampa började lysa & därför firade jag mina sista dagar av 2011 i staden vid stångån, med några av de bästa mekanikerna jag känner till.

Juli:
Kom hem från festival, sliten & tacksam över den varma duschen. Hade lite festivalkoma ett tag men gick ändå mest runt & trivdes med livet. Fick nyheter som lämnade mig besviken - i was always on your side and then you go and you do that to her. Tog en snabbvisit i huvudstaden med carl&johan. Vinglade på ågatan, hånglade & blev lite förtjust – igen. Resten av ditt liv blev sången för sommaren & det mesta var galet bra.

 

Augusti:
Slutade vara förtjust för varför bara hålla sig till en? Började se slutet på den här hemvistelsen. Tog bilen till nyköping över en helg & snaskade på en efterlängtad Tove. Åkte & badade med mamma om dagarna & på nätterna spenderade jag så mycket tid på ågatan att vakten kände igen mig. Saknade mina käraste gotlänningar, upptäckte att någon blivit min såkallade sommarplåga & försökte vända dygnet rätt igen men när alla andra sov tittade jag på how i met your mother & glee istället. Så flyttade jag till sveriges framsida, Göteborg.

September:
Föll för staden efter bara några dagar. Försökte vänja mig vid det lugnare tempot & hade lite ångest över att behöva kliva in i ett klassrum igen. For till borås, träffade matilda & åh ack så fint det var. Sofia kom på besök & hon, jag & elin utnyttjade sommarens sista dagar, gick på håkan & dansade sönder våra fötter. Så reste foffan hem igen & jag försökte plugga. Med alldeles för lite att göra kom tankarna & jag längtade hem som en tok. Tog buss 830 för att överraska calle & oj vad överraskad han blev. Sov på olika soffor en hel helg, snaskade på de fina & grät när johan&calle vinkade av mig på stationen. Upptäckte, till min förfäran, att sommarplågan blivit höstplåga & lite mer än så.



Oktober:
Fortsatte att studera, gick vilse i ett bostadsområde – gick vilse i mig. Saknade den där någon, saknade hemma & ville ha allt som inte innebar att sitta ensam i ett rum. Tentan gick åt helvete & jag tänkte ”varför är jag här?” Flyttade hem. Försökte förstå att jag var hemma & var rädd för vad det skulle innebära. Firade tre år med pannkakshjärtat. Den lite förväntade hjärtvärken infann sig. Vad ändå glad över att få vara i hemstaden, trots allt. Fikade, åt pizza, skrattade, vinglade, falsksjöng & bara var. Försökte söka jobb, försökte gå vidare. For kors & tvärs över södra sverige, först till göteborg med pappa sen till arlanda för att hämta johan & elin.

November:
Det påminde lite för mycket om hösten tvåtusenåtta & det gjorde ont. Försökte söka jobb, stina&andré for till thailand & lisa skrek rakt ut i en bil mitt i natten. Det var fester, krogliv & ibland kände jag mig som november. Jag hamnade i konstiga samtal, fortsatte sakna mina gotlänningar, hade oändliga fikastunder med sofia & gick barfota i skorna. Var på Melissa Horn konsert med mor & älskade varje minut av den. Gick aldrig & la mig (kunde inte sova i vilket fall), tog rökpromenad med lisa, hjälpte stina&andré att flytta & rasade sönder, plockade ihop mig själv för att rasa sönder igen. Så for sofia till alperna.



December:
Försökte leva i nuet tillsammans med december. Lyssnade på Melissa, ville skriva men kunde inte få ner orden. Festade till det för diverse födelsedagar & inflyttningsfester, ramlade in i en bussdörr & bojkottade ågatan. Tyckte alla andra rörde på sig & jag stod still. Hade en del besvikelser, försökte ta mig vidare, fikade med fina vänner & slutade ofta upp i en bil på natten, med johan bredvid, vridandes på diverse huvudbryn. Tyckte att människor var alldeles för långt bort, mitt järngäng & sofia. Jul & den årliga irritationen anlände till huset. Firade julafton precis som alltid & firade juldagen som jag aldrig tidigare gjort – med lite av familj nr 2. Åkte till huvudstaden för att hälsa på lilla farmor men också för att få snaska på en frida. Myste till det hos lisa till sent in på natten & sen firades nya året in i hjulsbro med en tuta i munnen & vänner runt omkring.



& snipp snapp snut så var sagan om tjugohundraelva slut.


Kommentarer
Postat av: Ralf

Jag tyckte också om jämförelsen med bilen, speciellt det där med mekaniker :)

Och du skriver alltid fint, och jag saknar dig <3

2012-01-04 @ 17:42:33
URL: http://ozzilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0