tvåtusenelva eller hur hela livet blev en helg.

för 1 år sedan valde jag att sammanfatta året; jag förverkligade handledstexten & flyttade till en ö i östersjön. punkt. jag orkade ingenting annat, just då. såren var fortfarande färska. de bultade. & jag ville bara komma vidare. bort. framåt.

under de lite sämre dagarna ville jag ett tag likställa 2010 med 2011. för jag är just här där jag är. i mina vildaste fantasier (eller kanske värsta mardrömmar) hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle avsluta de sista dagarna av tvåtusenelva boende i mitt gamla flickrum, i min gamla hemstad. fast sedan kommer lite bättre dagar då jag sammanfattar ett år & kommer på andra tankar.

det här är de sex första månaderna. de är mest ett enda stort skratt blandat med snorgråt. de sista månaderna på ön & början på den vildaste sommaren någonsin. vill givetvis tacka generöst för bilder både lånade av tove, frida, matilda & sofia. den vildaste sommaren någonsin var det ja - eller som mamma & jag sa lite för högt på stan - living the dream.

Januari:
Första dagen på tvåtusenelva spenderades nästan helt i stina&andrés soffa, bakfulla men glada. Knappt hann jag komma tillbaka till ön innan det blev hjärtdramatik på fastlandet & så var jag för långt hemifrån, igen. Internatet var tomt, tove flyttade upp till det bästa våningsplanet & vi gjorde allt för att få det lite mindre tyst – bland annat med longboardåkning i korridoren & öppna dörrar. Rastlösheten bet i oss ändå & handboll blev den nya favoritsysselsättningen. Då föddes också mitt skägg-beroende, mest på grund av järnmuren.



Februari:
startades med ett svullet knä & skrivarvecka. Jag & frida tjuvlyssnade oss igenom en dag i visby, jag hade storslagna planer för mitt stickande & vandrade mest mellan bungehallen-internatet-skolan-hallen. Det var sex and the city mornar på vinden & sagan om ringen kvällar. Februari & jag skar oss i år också & jag hemlängtade. Fyllde tjugo stora år & firades fantastiskt fint av skrivarna. Sportlovet kom & jag tog min resväska ännu en gång över östersjön. Hamnade lite i gräl med kärlek efter att ha satt mig ner på den där bänken. Sedan for jag & pappa till farmor.



Mars:
hade lite tjugoårsgalejj för att sen fara tillbaka till ön. Internatet fylldes på med människor igen & biljard blev nya grejen. Gunnar Ardelius kom på besök & vilken lycka! Klev ur fårösundsbubblan några dagar, såg emil jensen i visby & missade bussen hem vilket gjorde oss 900 kronor fattigare. Gjorde reklam för skrivarlinjen, gick på poertyslam & drack öl. Klev in i fårösundsbubblan igen. Blev lite förtjust i någon – vad det nu innebär. Drog snuskiga skämt & längtade efter vår.



April:
Det förflutna knackade lite på axeln i början men jag flydde. Högskoleprov, förfestade sju personer i en bil, gjorde visby osäkert & jag bestämde att vara förtjust bara är slöseri med tid. Pappa besökte ön & tillsammans med honom for jag för sista gången som öbo tillbaka till hemstaden. Var full & galen vilket resulterade i att lisa fick sig ett gott skratt. Bakishängde, grät till varenda film jag såg (”jag gråter bara när jag mår bra”) & jag älskade våren. Hade lite farmor-tid medan ensamheten kröp sig lite för nära. Åkte tillbaka till gotland alldeles för medveten om att snart är det slut.



Maj:
Blir besviken men bestämmer sen att jag ska sluta vara det. Vi hade långa textsamtalsdagar, drack oss fulla på vinden, skratttade tills magen gjorde ont, hängde på taket, tog oss svängar in till visby & fortsatte sätta staden i gungning. Vi dansade i sofforna, sjöng snapsvisor, åkte till estland & kom tillbaka igen. Vi fick världens finaste antologi i våra händer & jag var lycklig samtidigt som jag försökte förstå att ett av de finaste åren någonsin snart var till enda. Så kom mor&far till ön.



Juni:
Grät, sa hejdå & grät lite till. Packade ihop & flyttade hem – Farväl Fårösund. & tack. Slängdes rakt in i linköpingslivet & fick se på Lisas bal med johan&calle & klarade av att inte börja storlipa. Sen tog hon studenten! Saknaden av ön gjorde sig påmind & jag försökte vänja mig vid hemstaden igen. Firade midsommar i den lummigaste trädgården & for sedan till fred&kärlek. I stekande värme var vi sedan galna & ibland också fulla. Funderade över varför vi alltid träffar på skåningar på festival & sen nakenbadade vi i dalälven.


Kommentarer
Postat av: Ralf

Åh, vad fint att få återuppleva lite minnen. Jag saknar dig, er, oss, Gotland <3

2012-01-01 @ 21:09:27
URL: http://ozzilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0