Tjugohundrafjorton del 2 eller hjärterdam nu i september börjar en annan typ av vår.

Vad jag sett i detta år, som i många tidigare, är att det är de sista halvåret som är avgörande. Jag vet inte om det är för att den första delen startas upp med två av de värsta månaderna eller om det bara är så att de sista sex ligger närmare i tiden & därför minns man dem bättre. Men vad jag vet är att den andra delen av 2014 var exakt så som jag vill att livet ska kännas. Alltid. Det behöver inte jämt vara hysteriska skrattanfall men att få en varm känsla i magen över det liv man lever. Den känslan slår så jävla högt!    

Juli.
Att få slippa passa tider & resa iväg var det bästa någonsin. Familjen åkte till Sicilien, firade pappas 60-årsdag & latade oss mest på stranden. En vecka var dock nog & när jag kom hem kom antagningsbeskeden & det konstaterades att jag skulle flytta till hösten. Känslorna svajade inuti kroppen. Jag spenderade mina dagar på jobbet & när jag inte var där försökte jag utnyttja de få varma soltimmar som jag kunde få tag i, ofta på olika slags badplatser runt omkring Linköping eller drickandes öl på någon av uteserveringarna.




Augusti.
Det kändes som att Linköping inte ville att jag skulle åka. Den gav mig jättevarma nätter, öl-kvällar, spontana svettiga utekvällar & det enda som diskuterades var att vi skulle lämna. Rosévinet gjorde så att jag tappade min röst & hela augusti var en enda stor sjukdom med tappad röst, hosta & ögoninflammation. Vi flyttade ner min säng till Växjö & det var många sista-gånger att genomföra så som sista jobbdagen, sista bakis-hänget & sista-krogrundan som bjöd på både tårar, fylla & dramatik. Johan rensade ut sin lägenhet & det var sannerligen the end of an era. Till sist, Bakis, rödögd & med svidande kinder körde jag sedan ner bilen till mitt nya hem & upplevde nollningsveckan iklädd vinröd overall. Den veckan gav mig både en hemsk träningsvärk, förkylning & galna upptåg att oja sig över. Precis så som det ska vara! På fredagen, efter introduktionen, körde jag tillbaka till hemstaden, köpte flygbiljetter & gick på avskedsfest vilket nog går att klassa som en av de sjukaste festerna 2014. Morgonen efter såg jag en av mina bästa vänner för sista gången på ett halvår & återigen åkte jag till Växjö tårögd & med tappad röst.




September.
Tillbaka i Växjö började skolan på riktigt. Efter att vi ältat Johans Australien resa i månader gav han sig äntligen iväg. Det kändes verkligen som att jag hittat rätt & jag var så himla lycklig över det. Jag stängde in mig i några dagar för att skriva på inlämningar, lärde känna människor över témuggar & kladdkaka med hallon. Det röstades som blev lite av en besvikelse. Jag umgicks väldigt mycket med en katt om dagarna samtidigt som jag skrev eller läste. Vi hade ölprovning i lägenheten, jag gick på finsittning, hade små äventyr för mig själv på campus & Matilda fick sig ett gott skratt av det.



Oktober.
Jag saknade min hemstad & främst människorna i den så mycket att jag bokade mig en tågbiljett. Jag & Matilda startade upp vårt whiskeydrickande som kunde sluta i att vi inte somnade förrän klockan 1 på natten en vanlig torsdag. Marina & jag bytte helgvinet mot kaffe & kanelbulle & spenderade en hel helg på bibblan. Pannkakshjärta & jag firade 6 år tillsammans, jag var lite ledsen på vänskaper & for hem över en helg, försökte hinna med allting som man vill hinna med under några få dagar. Annars spenderades mest tiden läsandes litteratur, drickandes vin & utforska campus, både dag som natt. Pussy Palace togs äntligen som officiellt namn på vår lägenhet & halloween firades i dagarna 2, först med halloween-fest i Pussy Palace som höll på till 4 på morgonen & på lördagen fortsatte det med halloween-sittning.




 November.
Min mage gjorde lite väsen av sig, jag skrev hemtenta & Stina kom till Växjö. Vi hade en awesome helg med Taco-fredag, lördags-fika, Full-moon-party med färg över hela oss, dans till stängning & lite äventyr i buskar på campus. Jag var lite ledsen över hur människor bara kan glömma bort en & samtidigt förundrad över hur andra människor kunde minnas mig efter flera år. Sedan kom Sofia spontant till campus & hon slängdes direkt in i campuslivet, vilket var allt från fredagsfest till lördagspromenad genom campus till söndagsfika innan hon tog tåget hem igen. Solen kom äntligen tillbaka, vi drack bubbel & firade Marinas födelsedag. November var månaden av besök för bara en vecka efter Sofia kom mamma & pappa ner till Småland & vi spenderade en helg i kylan med att dricka öl, äta mat & hänga upp gardiner & julstjärna i mitt rum.




December.
December välkomnades i pussy palace & vi dränkte lägenheten i pepparkakor, lussebullsbak & glöggkokande. Allt till tonerna av julmusik. Känslorna gick berg & dalbana i min kropp men till sist var det en man vid namn Ulf som i & med sin första lektion fick allting att få mening igen. Jag, Matilda & Ida hade en galen fylla en fredag för att för min del fira inskickad hemtenta. En fylla som resulterade i alldeles för många snapchats, tårar, skratt så man låg på hallgolvet & lite kräks mitt på campus dagen efter. Farmor fick läggas in på Huddinge sjukhus igen & den ledsamhet jag känt i bröstet fick lite av sin förklaring. Vi hade luciamorgon i Pussy Palace & dukade upp världens bästa frukost sedan fortsatte jag den lördagen med att dricka bubbel med Karro & Marina inne i stan. Sista veckan i Växjö innan jullovet var som ett enda stort hejdå. Det kändes väldigt konstigt att jag för bara några månader sedan inte kände dessa människor & nu var det svårt att för några veckor vara utan dem. Efter min sista lektion för året med Ulf for jag ifrån ett soligt Växjö, hem till Linköping. Med blandade känslor var jag i min hemstad. Det dracks kaffe & öl & det snackades. Jul spenderades nere i Gamleby & juldagen högst upp i den där taklägenheten i Valla. & helt plötsligt försvann 2014 ut genom fönstret & 2015 slet upp dörren för att springa in.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0