You are your mother's child, she'll keep you for a while but someday you'll be grown & then you'll be on your own.

min mamma åkte till sin moster idag. satt bredvid henne där hon låg i sängen & läste veckotidningar för henne. min mormors syster som påminner mig så mycket om den mormorn jag bara minns i fragment. systern som i julas fnittrade när vi tittade på männen på de svartvita fotona hon hade i sitt album. kvinnan som jobbat på cloetta i hela sitt liv & nu sitter i en liten lägenhet i garnisonen med en ful guldklocka på väggen som hon älskar. den som hon fick av mannen hon var kär i.

jag ringer till min farmor idag. det är ett samtal som slutar efter 5 minuter & 22 sekunder för så jobbar hon. hon hinner berätta att hon inte har någon aptit. att hon inte vågar gå ut & handla mjölk till sitt kaffe för att det ligger snö på marken & hon är livrädd för att ramla. hon frågar om jag lagar mat & jag svarar att jag tycker om det. det har hon aldrig gjort. det är kvinnan som satte mat på bordet under hela min pappas uppväxt.

en timma senare köper jag en hel platta öl på systemet. & 2 mjölk & 1,5 liters cola på ica maxi. jag önskar att jag var närmare. så att hon iallafall kunde få dricka kaffe med mjölk så som hon tycker om att göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0